پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251062
افسردگي فصلي و کرونا؛ بحران به توان ۲ /چه کنيم تا گرفتار غمگيني پاييز کرونايي نشويم؟
تاریخ انتشار : 1400/08/08 12:39:47
نمایش : 1260
اين روزها افسردگي فصلي به عنوان يکي از اختلالات روحي که در پاييز شروع مي شود، به دليل جولان کرونا و مشکلات روحي و رواني ناشي از کاهش روابط اجتماعي، بيش از پيش در کمين بسياري از مردم است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از عصرهامون؛ اين روزها که هوا سرد شده و در فصل پاييز قرار داريم، در اطراف مان کساني را مشاهده مي کنيم که ديگر مثل گذشته با محيط اطراف و اطرافيان تعامل ندارند، تغييرات روحي و جسمي آن ها بارز و ملموس است.
 
برخي هم با علائمي مانند کاهش انگيزه زندگي، کم‌خوري يا پرخوري و خستگي مدام مواجه مي شوند، افرادي که طبق گفته روانشناسان به افسردگي فصلي دچار شده اند.
 
آري فصل هاي سال مي توانند روي خلق افراد اثرگذار باشند، به گونه اي برخي در تابستان هم افسرده مي شوند، اما در فصل هاي پاييز و زمستان شاهديم که افراد بيشتري دچار اين اختلال شده اند.
 
اختلال روحي که به دليل شيوع کرونا بيش از پيش نمايان شده و خانه نشيني، از دست دادن عزيزان و بيماري نزديکان يا حتي خود افراد بر آن تاثير گذار بوده است.
 
رهاورد کاهش نور آفتاب
 
رضا ورداني، روانشاس شخصيت در گفت و گو با خبرنگار ما در اين باره بيان کرد: با شروع فصل پاييز و زمستان، برخي از افراد علائم افسردگي را از خود نشان مي‌دهند. البته اينکه افراد در زمان‌هاي مختلف حالات رواني متفاوتي داشته باشند، امري کاملا طبيعي است.
 
وي عنوان کرد: بي‌حوصله بودن در فصل سرما را بسياري افراد تجربه مي‌کنند، اما وقتي اين حالات از حدي فراتر مي‌رود، مي‌توان آن ‌را به عنوان يک اختلال بررسي کرد.
 
به گفته اين کارشناس، اختلال خلقي فصلي که به افسردگي فصلي نيز مشهور است، اختلالي است که در اثر کاهش نور آفتاب به هنگام نزديک شدن فصل پاييز و زمستان و کوتاه شدن طول روز بروز مي کند.
 
 
احساس غم و ناراحتي عميق
 
وي اضافه کرد: کوتاه شدن روز و کاهش اشعه خورشيد و به دنبال آن کاهش توليد ملاتونين در ايجاد اين نوع افسردگي نقش دارد و زمينه بروز افسردگي فصلي را به خصوص در افرادي که آسيب پذيري بيولوژيک بيشتري دارند، ايجاد مي کند.
 
ورداني اظهار کرد: احساس غم و ناراحتي عميق با منشا نامعلوم، تصور پوچ و بي‌ارزشي، ناتواني در تصميم‌گيري درست، بي‌انرژي بودن براي هرکاري، سرزنش دائمي خود به خاطر مسائل واقعي يا موهوم، احساس کسالت شديد، اضطراب بي‌دليل و عدم تمرکز از علائم اين اختلال است.

اقدام هاي پيشگيرانه
 
 وي با اشاره به اقدام هايي که مي‌تواند در جلوگيري از وقوع اين مسئله موثر باشد، گفت: انجام ورزش و فعاليت بدني منظم از جمله اين راهکارهاست و در فصل سرما به دليل کاهش فعاليت بدني روزمره اين موضوع ضرورت بيشتري پيدا مي‌کند و پياده روي در هنگام صبح بسيار مفيد است.
 
اين روانشناس افزود: قرارگرفتن در معرض نور مستقيم خورشيد به ميزان حداقل يک ساعت در روز، باز کردن پرده‌ها و قرار گرفتن در مکان‌هاي پرنورتر منزل يا محل کار، چند سفر کوتاه به مناطق گرم‌تر و آفتاب‌گيرتر و رژيم غذايي مناسب که در آن ويتامين‌ها و مواد معدني به مقدار کافي تامين شده باشد از ديگر اقدام هايي است که سبب پيشگيري از افسردگي مي شود.
 
وي با بيان اين که مواقعي که هوا ابري است، سعي کنيد از خانه خارج شويد و در مکان‌هاي شلوغ و پرجنب‌ و جوش حضور يابيد، اضافه کرد: در صورت تداوم و تشديد علائم، فنوتراپي (نور درماني)، دارو درماني و روان درماني براي کنترل و درمان اين اختلال اثربخش است.
 
انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html